Architektura Waszyngtonu w grach i filmach – The Division 2

Architektura Waszyngtonu w grach i filmach – The Division 2

Przechodząc od ogółu do szczegółu pragnę przedstawić jak wygląda architektura Waszyngtonu w popkulturze. Naliczyłem około 50 gier, których akcja toczy się w tym mieście.

Portal IHG.com twierdzi, że ponad 200 filmów zawierało sceny lub miejsca związane z Waszyngtonem. Nie dziwi mnie ten fakt, ponieważ jest to miejsce doskonałe do kreowania scenariuszy politycznych, szpiegowskich, militarnych czy dziennikarskich.

Mogę zaryzykować, że stolica USA jest na drugim miejscu pod względem popularności w masowej popkulturze Stanów zjednoczonych. Na pierwszym niezmiennie Nowy York…

Podejścia urbanistyczne

Waszyngton D.C. – skrót D.C. oznacza District of Columbia jest uważany przez wielu za jedno z najpiękniejszych miast w USA. Wpływ na taką opinię ma z całą pewnością duża liczba parków, szerokie aleje, place i bulwary.

Pierwszy prezydent USA – Jerzy Waszyngton – zlecił w 1792 roku Pierre’owi-Charles’owi L’Enfantowi opracowanie koncepcji urbanistycznej miasta. Jako lokalizację dla stolicy z przestronnym układem urbanistycznym wybrano niezasiedlone tereny graniczące ze stanami Wirginia i Maryland. Większość znanych nam zabytków powstała w duchu architektury klasycystycznej, neogotyckiej oraz gregoriańskiej.

W  grach komputerowych miasto było przedstawiane już pod koniec XX w. w takich tytułach jak: Sim city 2000 (1993), Jungle Strike (1994), Cruis’n USA (1994), Test Drive 4 i 5 (1996-1998) oraz Twisted metal 3 (1998).

Niestety ze względu na ograniczenia sprzętowe oraz finansowe firm deweloperskich, stolica bardziej przypominała atrapę z przyklejonymi teksturami okien i drzwi aniżeli prawdziwe miasto.

Początek XXI w. przyniósł takie tytuły jak: Red alert 2 (2000),  Midtown Madness 3 (2003) czy Act of war: direct action (2005). W prawdzie w grach tych zachowano przybliżone proporcje brył budynków oraz siatkę ulic charakterystyczną dla Waszyngtonu, jednak niestety nadal dbałość o szczegóły architektoniczne czy swoboda poruszania się po mieście była poza zasięgiem twórców. 

Na koniec tematu urbanistyki warto wspomnieć o nowym The Crew 2 (2018). Gra wprawdzie stoi na bardzo wysokim poziomie, jeśli chodzi o level design budynków,  jednak niestety nikt w studiu Ubisoft nie zastanowił się nad układem ulic i wysokością oraz typem zabudowy śródmiejskiej.

W rezultacie odwiedzając stolicę USA spotykamy wieżowce rodem wyciągnięte z Manhattanu, a parę ulic za Białym Domem rozciągają się bezkresne lasy i pola.

Biały dom

Na pierwszym miejscu i zarazem najbardziej popularnym oraz rozpoznawalnym obiektem w Waszyngtonie jest oczywiście Biały Dom. Główna rezydencja Prezydentów Stanów Zjednoczonych została zaprojektowana przez Jamesa Hobana w 1792 roku. Budynek w stylu neoklasycystycznym był budowany od 1793 do 1801 roku.

Podstawowym materiałem konstrukcyjnym był ciosany kamień. Na przełomie lat 40-tych i 50-tych XX wieku na żądanie prezydenta Trumana, dokonano gruntownej modyfikacji rezydencji.

Pod budynkiem dobudowano 2 dodatkowe piętra, a kolejne piętro dodano na strychu, gdzie obecnie znajdują się prywatne pokoje prezydenta i jego rodziny. W sumie Biały Dom posiada sześć pięter.

Ze względu na swoją wyjątkowość oraz niepowtarzalność, siedziba prezydentów często stanowiła lokację do finałowych scen oraz zakończeń w wielu grach i filmach:  

Call of duty2: Modern Warfare – miejsce finałowej walki z rosyjską inwazją na USA. Epicka walka oraz odbicie Białego Domu stanowi jasny sygnał o wyparciu wrogich wojsk z Ameryki. Budynek został mocno uszkodzony  w wyniku walk, jednak możemy odwiedzić Zachodnie Skrzydło i niewielki fragment Rezydencji Centralnej.

Hitman: Blood Money – ostatnia misja i za razem najtrudniejszy test dla Agenta 47. Budynek jest bardzo dobrze przedstawiony. Mamy możliwość swobodnego zwiedzenia Wschodniego i  Zachodniego Skrzydła oraz Rezydencji Centralnej. Cały budynek został jednak ograniczony do niezbędnych i najbardziej znanych pomieszczeń.

Payday 2 – Finałowy napad gangu Payday. Tu podobnie jak w CoD2: MW odwiedzamy Zachodnie Skrzydło oraz Rezydencję Centralną. Dodatkową atrakcją jest bunkier PEOC czyli Prezydenckie Centrum Operacji Awaryjnych.

Tom Clancy’s Splinter Cell: Conviction – Sam Fisher musi dostać się do Białego Domu przejętego przez zbrojną grupę zwaną Czarne Strzały. W dość liniowy sposób zostaje nam oddana do zwiedzenia część centralna oraz zachodnia budynku.

Podobnie w  filmach takich jak Salt, Olimp w ogniu czy Świat w płomieniach – Biały Dom jest celem zbrojnych grup, które chcą go przejąć lub użyć do jakiegoś nikczemnego celu.

Na koniec wtarto nadmienić, że w celu podkreślenia powagi gry lub filmu siedziba prezydentów niejednokrotnie była doszczętnie niszczona np.:

Fallout 3 – zniszczony przez bombę atomową 

Turning Point: Fall of Liberty – wysadzony w powietrze przez ruch oporu.

Dzień Niepodległości – zniszczony przez kosmitów

Parę ciekawostek o Białym Domu wyciągnął także Bartek i przedstawił w poniższym filmiku.

National Mall

Na drugim miejscu umieściłem park National Mall. Park należy do najbardziej znanych miejsc na świecie oraz przylega do wielu muzeów, galerii sztuki oraz pomników, rzeźb i posągów. Park odwiedza rocznie około 24 milionów turystów.

Jednym z najczęściej rozpoznawalnych budynków w National Mall jest Mauzoleum Abrahama Lincolna. Zaprojektowanie Mauzoleum powierzono Henry`emu Baconowi. 

Prace trały od 1915 do 1922 roku. Budynek zbudowany na planie prostokąta do złudzenia przypomina greckie świątynie. Otoczony został 38 kolumnami doryckimi z białego marmuru.

We wnętrzu znajduje się posąg Abrahama Lincolna dłuta Daniela Chestera Frencha. Miejsce znane głównie z historycznych przemówień do narodu.

To właśnie na schodach Mauzoleum miała miejsce fikcyjna egzekucja B.J. Blazkowicza w Wolfenstein II: The New Colossus oraz finałowa walka z żołnierzami w  OVERKILL’s The Walking Dead.

Również tu przyszło się skradać  Samowi Fisherowi w Tom Clancy’s Splinter Cell: Conviction. W filmach przed Mauzoleum Lincolna przemawiał Forrest Gump czy wylądował awaryjnie Kapitan Leo Davidson  w Planecie małp.

Monument Waszyngtona

Kolejnym ważnym obiektem w popkulturze jest Monument Waszyngtona. Zaprojektowany przez Roberta Millsa pomnik, powstawał przez prawie 37 lat (1848-1885). Po dziś dzień ten mierzący 170 m pomnik jest najwyższym pomnikiem z kamienia na świecie.

W zasadzie Monument Waszyngtona pojawia się w większości wyżej wymienionych gier, ale najwięcej czasu jest mu poświęcone w filmie Spider-man: Homecoming. Jest to jedyny znany mi film, w którym pokazane są wnętrza znajdującego się na wysokości 150 m trasu widokowego.

Uchwycone są również widoczne różnice w odcieniu kamieni spowodowane  wstrzymaniem prac budowlanych w
1854 roku na wysokości 45 m. Dalsza budowa sprawiła, że uwydatniła się różnica w odcieniu marmuru, co dokładnie oddziela wcześniejszą konstrukcję od tej kontynuowanej po 1877 roku.

Pomnik jest również jednym z pierwszych które widzimy przed epicką walką o stolice w Call of duty2:MW. Warto tu nadmienić, że budynkiem, o który toczą się zaciekłe walki jest U.S.

Department of Commerce, również znajdujący się w National Mall. Fikcyjne okopy zlokalizowane były na skwerze, przed budynkiem, w miejscu jeszcze nie istniejącego Muzeum Historii i Kultury Afro-Amerykanów. Budynek został otwarty w 2016 roku. 

Kapitol

Zaprojektowany przez Thornton’a Latrobe’a-Bulfinch’a  powstał w stylu neoklasycystycznym (1793 – 1824). W 1855 roku architekt Thomas U. Walter otrzymał zadanie zamienienia starej kopuły na nową, większą i odporniejszą na pożary. Mocniejsza konstrukcja wymagała użycia dużej ilości materiałów.

Walter zaprojektował więc podwójną kopułę – mniejsza kopuła wewnątrz większej – co tworzy iluzję wysokości. Większa kopuła jest bardzo cienka i podtrzymywana przez 36 stalowych żeber.

Pod nią znajduje się mniejsza kopuła z otwieranym dachem. Mimo, że konstrukcja wygląda jakby była wykonana z kamienia, to większa część kopuły wykonana została z żeliwa.

W popkulturze podobnie jak Biały Dom, Kapitol był przejmowany przez terrorystów np. w XXX 2: Następny poziom czy wysadzany w powietrze np. Szklanej pułapce 4.0 czy Świecie w płomieniach.

Downtown

Miasto to nie tylko sławne budowle i pomniki. To również zabudowa biurowa, administracyjna oraz mieszkaniowa. W sumie na strefę śródmieścia miasta Waszyngton D.C. składają się dzielnice takie jak: West End, Judiciary Square, Chinatown, Penn Quarter, Foggy Bottom i Federal Triangle.

Warto nadmienić, że wg obowiązujących przepisów budowlanych nie można w śródmieściu stawiać budynków, które byłyby wyższe od Kapitolu. Planiści chcieli w ten sposób wyrazić to, że w Ameryce nic nie jest ważniejsze niż wolny demokratyczny parlament.

Rejony śródmieścia zwiedzamy w takich grach jak: Fallout 3 czy Tom Clancy’s Splinter Cell: Conviction. W filmach sprawa ma się nie co inaczej. Ze względu na bezpieczeństwo narodowe ekipy filmowe mają zakaz kręcenia większości niebezpiecznych scen na ulicach Waszyngtonu.

I tak pościgi oraz strzelaniny są tak naprawdę kręcone w innych miastach. Przykładowo sceny uliczne z Kapitana Ameryki były kręcone w Baltimore, a w Szklanej pułapce 4.0 w Filadelfii.

Roosvelt Island

Z ciekawostek na koniec zostawiłem sobie Wyspę Roosvelta.  Wyspa stanowi Narodowy Pomnik Stanów Zjednoczonych poświęcony 26. Prezydentowi Stanów Zjednoczonych, Theodorowi Rooseveltowi.

Wyspa o powierzchni 358 tys. m2 znajduje się pośrodku rzeki Potomak. To właśnie tu postawiono fikcyjny Triskelion w filmie Kapitan Ameryka: Zimowy żołnierz. Budynek, który zajmował powierzchnię całej wyspy,  służył jako siedziba jednostki SHIELD.

The Division 2

A właśnie co z tytułem o którym miałem pisać w tym artykule? Prawdą jest, że w The Division 2 znajdziemy wszystkie miejsca, o których pisałem powyżej, a nawet więcej.

Zwiedzimy wnętrza wszystkich muzeów, mauzoleów oraz bardziej znanych obiektów administracyjnych. Liczba detali i szczegółów miasta jest tak duża, że zasługuje na osobny artykuł poświęcony tylko temu tytułowi. I już teraz na niego zapraszam